Kvalitetsrapport: Arbetspensionsförsäkrade i Finland
1. Kontaktinformation
1.1 Organisation
Pensionsskyddscentralen
1.2 Organisationsenhet
Planeringsavdelning
1.3 Kontaktpersonens namn
1.4 Kontaktpersonens funktion
Statistikspecialist
1.5 Kontaktpunktens adress
Pensionsskyddscentralen
00065 PENSIONSSKYDDSCENTRALEN
1.6 Kontaktpunktens e-postadress
fornamn.efternamn@etk.fi
Kontaktformulär
1.7 Kontaktpunktens telefonnummer
029 411 20
1.8 Kontaktpunktens faxnummer
Fax: 09 148 1172
2. Uppdatering av metadata
2.1 Senaste intyg för metadata
28.11.2024
2.2 Senaste sändning av metadata
28.11.2024
2.3 Senaste uppdatering av metadata
28.11.2024
3. Beskrivning av statistiken
3.1 Allmän beskrivning
Arbete som utförs i Finland i åldern 17–68 år ska arbetspensionsförsäkras. Statistiken ger en helhetsbild av arbets- och pensionssituationen för personer i åldern 17–68 år som omfattas av arbetspensionssystemet och de inkomster och arbetsinkomster för vilka arbetspension tjänas in. Statistiken innehåller också uppgifter om personer som fått sociala förmåner som inverkar på arbetspensionens belopp.
3.2 Klassificeringar
Personerna som omfattats av arbetspensionssystemet har indelats i arbetspensionsförsäkrade och pensionerade. De arbetspensionsförsäkrades antal presenteras enligt en indelning i två grupper: de som var i arbete vid tidpunkten för statistikföringen, och de som inte var i arbete eller pensionerade vid tidpunkten för statistikföringen. Andra klassificeringsgrunder i statistiken är arbetspensionssektor och –lag samt ålder och kön.
Av de arbetspensionsförsäkrade inkomsterna och arbetsinkomsterna presenteras medelvärdes- och medianuppgifter indelat efter arbetspensionssektor och –lag samt kön och ålder. Inkomsternas storleksfördelningar har specificerats enligt kön och åldersgrupp.
3.3 Sektorstäckning
Statistiken baserar sig på totalmaterial, och den innehåller således alla 17–68-åringar som omfattas av arbetspensionssystemet.
3.4 Statistiska begrepp och definitioner
Begreppen och definitionerna presenteras på statistikens hemsida.
3.5 Statistisk enhet
Person som omfattas av arbetspensionssystemet.
Inkomster och arbetsinkomster för vilka arbetspension tjänats in.
3.6 Statistisk population
Personer som omfattas av arbetspensionssystemet i Finland.
3.7 Referensområde
Finland
3.8 Tidstäckning
Statistikens grunduppgifter finns att få från och med år 2005. För den privata sektorns del börjar tidsserien från och med år 1977. Löntagarnas arbetspensionsförsäkrade inkomstuppgifter har producerats till statistiken fr.o.m. år 2015 och den försäkrade arbetsinkomsten för företagare ingår fr.o.m. år 2022.
4. Måttenhet
Antalet personer.
Inkomst och arbetsinkomst: €/mån och €/år (bruttobelopp).
5. Referensperiod
Kalenderår och 31.12.
6. Befogenheter
6.1 Lagstiftning och andra överenskommelser
I lagen om Pensionsskyddscentralen slås det fast att PSC har som uppgift att föra statistik över sitt verksamhetsområde.
Lag om Pensionsskyddscentralen (Finlex)
6.2 Datautbyte
En del av datamaterialet lämnas till Statistikcentralen för sysselsättningsstatistiken.
7. Dataskydd i statistiken
7.1 Sekretess – principer
Pensionsskyddscentralen har förbundit sig till dataskydd i enlighet med med grundprinciperna för statistikverksamhet, med vilket en konfidentiell behandling av uppgifter säkerställs.
7.2 Sekretess – behandling av uppgifter
Datamaterialen har skyddats i behandlingens olika skeden med vederbörliga fysiska och tekniska lösningar. Personalen har tillgång endast till uppgifter som är nödvändiga för att sköta arbetsuppgifter. Till de utrymmen där material behandlas har inte utomstående tillträde. Personalen har undertecknat en sekretessförbindelse när de anställts.
8. Principer för offentliggörande
Pensionsskyddscentralens statistik publiceras vardagar klockan 9.00 på Pensionsskyddscentralens webbplats. Om möjliga undantag till klockslaget för publicering meddelas separat.
Statistikdatabasens data publiceras som öppen data. Det öppna gränssnittet till statistikdatabasen kan utnyttjas fritt inom ramarna för CC BY 4.0-licensen genom att som källa till statistikuppgifterna nämna Pensionsskyddscentralen.
8.1 Tidsplan för offentliggörande
Statistikens publikationstidpunkter meddelas i publiceringskalendern. Nästa års publiceringskalender publiceras i slutet av året.
8.2 Tillgång till tidsplanen för offentliggörande
Publiceringskalender för statistik
8.3 Användarnas tillgång
Statistikens uppgifter är tillgängliga för alla när de har publicerats på PSC:s webbplats på den tidpunkt som meddelats tidigare.
Embargopraxis: Medier som har förbundit sig till journalistreglerna kan höra sig för om material hos PSC:s kommunikationsavdelning.
Kontaktuppgifter till PSC:s kommunikation
9. Distributionsfrekvens
Statistiken utkommer en gång om året.
10. Tillgänglighet och tydlighet
10.1 Pressmeddelande (Statistikpublicering)
Statistikens publikationer finns i publiceringsarkivet Julkari: Arbetspensionsförsäkrade i Finland (Julkari)
Pressmeddelanden om ämnet finns på statistikens webbplats.
10.2 Publikationer (omfattande/övriga)
Arbetspensionsförsäkrade i Finland (Julkari)
Arbetspensionsförsäkrade i Finland, 2013–2020 (Julkari)
Arbetspensionstagare och -försäkrade i Finland, 2005–2013 (Julkari)
Nyckeltal: 17–68-åringar som omfattas av arbetspensionssystemet
Nyckeltal: Löntagarnas arbetspensionsförsäkrade inkomster
10.3 Webbdatabas
Arbetspensionsförsäkrade (PxWeb)
10.4 Tillgänglighet av mikrodata
Pensionsskyddscentralen kan plocka forskningsmaterial ur sina register för vetenskaplig forskning. Uppgifter överlåts i enlighet med offentlighetslagen och dataskyddslagen. Registermaterial utlämnas i regel inte för kommersiella ändamål. Den vetenskapliga undersökningen ska vara individualiserad.
Överlåtelse av Pensionsskyddscentralens registermaterial för forskningsändamål (Pdf)
11. Kvalitetsstyrning
11.1 Kvalitetssäkring
PSC har förbundit sig till principerna enligt kvalitetslöftet för Finlands officiella statistik. I statistikproduktionen följs kvalitetskriterierna för Finlands officiella statistik som är kompatibla med uppförandekodex för Europas statistik.
11.2 Kvalitetsbedömning
Kvaliteten på statistiken utvärderas i flera olika skeden under statistikprocessens gång.
12. Relevans
12.1 Användarnas behov
Respons från statistikens användare samlas in med kundenkäter. Respons ges också direkt via olika kanaler för kontakt. Den respons som fåtts följs upp och den tas i beaktande vid utvecklandet av statistiken.
13. Noggrannhet och tillförlitlighet
13.1 Övergripande noggrannhet och tillförlitlighet
Uppgifterna grundar sig på administrativa register. Utgångsuppgifterna är individuella och på basis av dem bestäms den försäkrades årliga intjänade arbetspension samt den slutliga arbetspensionen.
13.2 Urvalsfel
–
13.3 Övriga felkällor
Uppgifterna baserar sig på registerurval som gjorts vid en viss tidpunkt och statistiken beskriver således läget vid tidpunkten för plockningen. Registren uppdateras kontinuerligt och det görs också retroaktiva ändringar i dem.
14. Aktualitet och punktlighet
14.1 Aktualitet
Statistikuppgifterna ges ut mot slutet av året efter statistikåret.
15. Konsekvens och jämförbarhet
15.1 Jämförbarhet – geografisk
–
15.2 Jämförbarhet – över tid
Statistiken har getts ut sedan år 2005. Uppgifterna i statistiken mellan de olika åren är i huvudsak jämförbara från och med år 2007. Det kan finnas små skillnader i siffrorna till följd av korrigeringar och ändringar som gjorts i statistikprogramvaran.
Bland annat följande ändringar inverkar på jämförbarheten av tidsserierna:
I och med 2017 års pensionsreform sjönk den nedre åldersgränsen för försäkringsskyldigheten för löntagare till 17 år. Detta ökade antalet unga arbetspensionsförsäkrade.
Pensionsreformen år 2017 har höjt den nedre åldersgränsen för ålderspension i tre månader per åldersklass med början från dem som är födda år 1955. För dem som är födda 1962 är den nedre åldersgränsen för ålderspension 65 år, medan den för dem som är födda år 1954 ännu var 63 år. Ändringen har en betydande inverkan i synnerhet på antalet personer över 63 års ålder som arbetar.
När den lägsta åldern för ålderspension stiger blir också den övre åldersgränsen för försäkringsskyldigheten högre. Hos dem som är födda 1958–1961 stiger åldersgränsen till 69 år och för dem som är födda år 1962 är åldersgränsen 70 år. Ändringen höjer den övre åldersgränsen för de försäkrade och utvidgar därmed antalet åldersklasser som granskas i statistiken.
Från och med år 2019 grundar sig löntagarnas inkomstuppgifter som sparas i arbetspensionssystemets register på inkomstregistret som upprätthålls av skattemyndigheten. I och med inkomstregistret har lönemånadernas antal under året preciserats. Tidigare uppgavs för löntagarnas anställningar i regel den arbetspensionsförsäkrade inkomsten som betalats under året och anställningstiden, som kunde innehålla också oavlönade månader. Eftersom inkomstregistret innehåller endast löneutbetalningsmånaderna går det att bättre precisera uträkningen av månadsinkomsten enligt de månader som det betalats ut lön för.
Förändringen av dataunderlaget höjde den offentliga sektorns månadsinkomster och speciellt för kommunsektorn inom OffPL, vilket betyder att i en jämförelse med månadsinkomster från före år 2019 är förändringen större än i verkligheten. I jämförelser med samtliga löntagare och den privata sektorns löntagare är effekten däremot liten. Ändringen har heller ingen inverkan på jämförelserna av årsinkomster.
Till följd av att inkomstregistret tagits i bruk förekommer det dessutom i vissa av tabellerna som beskriver situationen i slutet av året en smärre förskjutning från gruppen ”i arbete” till gruppen ”inte i arbete eller inte pensionerade” i synnerhet på den privata sektorn. Ändringen kan försvåra jämförelse med statistikår äldre än år 2019.
År 2020 uppdaterades statistiken över förmånsuppgifter för oavlönade tider fram till år 2019 i enlighet med registersituationen i augusti 2020, eftersom en del av uppgifterna om förmåner för oavlönade tider hade reviderats retroaktivt.
Från och med uppgifterna år 2022 har definierandet av andra än i anställnings- och tjänsteförhållanden i OffPL:s kommunsektor (inneh. närståendevårdare, familjevårdare, förtroendevalda o.dyl.) ändrats. Från statistiken har borttagits de personer som inte har några registrerade inkomster från den här verksamheten.
Från och med uppgifterna för år 2022 ingår alla som omfattats av OffPL:s försäkring för kommunala sektorn i statistiken över löntagarnas inkomster. Före år 2022 inkluderade statistiken över de försäkrades inkomster för OffPL:s del endast de som hade ett anställnings- eller tjänsteförhållande.
15.3 Samanvändbarhet – mellan statistikområden
Skillnader i definitioner av begrepp och dataunderlag försvårar jämförelse med andra statistikgrenar som gäller samma statistikområde.
16. Kostnader och svarsbörda
Framställningen av statistiken finansieras årligen ur Pensionsskyddscentralens medel.
17. Revidering av uppgifter
–
18. Statistikprocessen
18.1 Källdata
Statistiken grundar sig på Pensionsskyddscentralens register.
18.2 Frekvens för uppgiftsinsamling
–
18.3 Metod för uppgiftsinsamling
Administrativa register.
18.4 Datavalidering
Granskningar i enlighet med PSC:s produktionsprocesser görs i flera skeden av statistikframställningen. Dessutom relateras resultaten till uppgifter om lagändringar och uppgifter från tidigare statistikår.
18.5 Behandling av uppgifter
Uppgifterna plockas ur Pensionsskyddscentralens register. I den fortsatta behandlingen bildas uppgifter på summanivå och görs statistiktabeller.