1. Yhteystieto

1.1 Organisaatio

Eläketurvakeskus

1.2 Organisaatioyksikkö

Suunnitteluosasto

1.3 Yhteyshenkilön nimi

Jari Kannisto
Marjo Kaasila

1.4 Yhteyshenkilön tehtävä

Tilastoasiantuntija

1.5 Yhteyspostiosoite

Eläketurvakeskus
00065 ELÄKETURVAKESKUS

1.6 Yhteyssähköposti

etunimi.sukunimi@etk.fi
Tilastopalvelun yhteydenottolomake

1.7 Yhteyspuhelinnumero

029 411 20

1.8 Yhteysfaksinumero

Faksi: 09 148 1172

2. Metatiedon päivitys

2.1 Metatieto viimeksi varmennettu

28.11.2024

2.2 Metatietoa viimeksi lisätty

28.11.2024

2.3 Metatiedon viimeisin päivitys

28.11.2024

3. Tilaston kuvaus

3.1 Tilaston yleiskuvaus

Suomessa ikävälillä 17–68 tehty työ on työeläkevakuutettava. Tilasto antaa kokonaiskuvan 17–68-vuotiaiden työeläkejärjestelmän piiriin kuuluvien työ- ja eläketilanteesta sekä työeläkettä kartuttavista ansioista ja työtuloista. Tilasto sisältää myös tiedot työeläkkeen määrään vaikuttavia sosiaalietuuksia saaneista henkilöistä.

3.2 Luokitukset

Työeläkejärjestelmän piiriin kuuluneet henkilöt on jaoteltu työeläkevakuutettuihin ja eläkkeellä oleviin. Työeläkevakuutettujen lukumäärät esitetään luokiteltuina kahteen ryhmään: tilastointiajankohtana työssä olleisiin ja niihin, jotka eivät olleet työssä eivätkä eläkkeellä tilastointiajankohtana. Muina luokittelijoina käytetään työeläkesektoria ja -lakia sekä henkilön ikää ja sukupuolta.

Työeläkevakuutetuista ansioista ja työtuloista esitetään keskiarvo- ja mediaanitietoja työeläkesektorin ja -lain sekä sukupuolen ja iän mukaan jaoteltuina. Ansioiden suuruusjakaumat on eritelty sukupuolen ja ikäryhmän mukaan.

Palkattomilta ajoilta työeläkettä kartuttaneita etuuksia saaneiden lukumäärät esitetään etuuslajin mukaan luokiteltuna.

3.3 Kattavuus

Tilasto perustuu kokonaisaineistoon, joten se sisältää kaikki työeläkejärjestelmän piiriin kuuluvat 17–68-vuotiaat.

3.4 Tilastolliset käsitteet ja määritelmät

Käsitteet ja määritelmät on esitetty tilaston kotisivulla.

3.5 Tilastoyksikkö

Työeläkejärjestelmän piiriin kuuluva henkilö.
Työeläkettä kartuttaneet ansiot ja työtulot.

3.6 Tilaston perusjoukko

Suomen työeläkejärjestelmän piiriin kuuluvat henkilöt.

3.7 Viitealue

Suomi.

3.8 Ajallinen kattavuus

Tilaston perustiedot ovat saatavilla vuodesta 2005 lähtien. Yksityisen sektorin osalta aikasarja alkaa vuodesta 1977.  Palkansaajien työeläkevakuutetut ansiotiedot on tuotettu tilastoon vuodesta 2015 alkaen ja yrittäjien vakuutettu työtulo on mukana vuodesta 2022 lähtien.

4. Mittayksikkö

Henkilöiden lukumäärä.
Ansio ja työtulo: €/kk ja €/vuosi (bruttomääräinen).

5. Viiteajankohta

Kalenterivuosi ja 31.12.

6. Toimintavaltuudet

6.1 Lainsäädäntö ja muut sopimukset

Laissa Eläketurvakeskuksesta todetaan ETK:n tehtäväksi harjoittaa toimialaansa kuuluvaa tilastotoimintaa.

Laki Eläketurvakeskuksesta (Finlex)

6.2 Tietojen jakaminen

Osa tietoaineistosta toimitetaan Tilastokeskukselle työssäkäyntitilastoa varten.

7. Tilastollinen tietosuoja

7.1 Tietosuojaperiaatteet

Eläketurvakeskus on sitoutunut tilastotoimen perusperiaatteen mukaiseen tietosuojaan, jolla varmistetaan tiedon luottamuksellinen käsittely.

7.2 Tietosuoja ja -turva tietoja käsiteltäessä

Tietoaineistot on suojattu käsittelyn eri vaiheissa tarvittavin fyysisin ja teknisin ratkaisuin. Henkilökunnalla on pääsy vain työtehtävien kannalta välttämättömiin tietoihin. Tiloihin, joissa aineistoja käsitellään, ei ole pääsyä ulkopuolisilla. Henkilökunnan jäsenet ovat allekirjoittaneet salassapitositoumuksen palvelukseen tullessaan.

8. Julkistamispolitiikka

Eläketurvakeskuksen tilastot julkaistaan arkipäivisin kello 9.00 Eläketurvakeskuksen verkkosivuilla. Mahdollisista poikkeuksista julkistuksen kellonajassa ilmoitetaan erikseen.

Tilastotietokannan tiedot julkaistaan avoimena datana. Tietokannan avointa rajapintaa voi hyödyntää CC BY 4.0-lisenssin puitteissa vapaasti mainitsemalla tilastotietojen lähteeksi Eläketurvakeskuksen.

8.1 Julkistamiskalenteri

Tilaston julkistamisajankohdat ilmoitetaan julkistamiskalenterissa. Seuraavan vuoden julkistamiskalenteri julkaistaan loppuvuodesta.

8.2 Pääsy julkistamiskalenteriin

Tilastojen julkistamiskalenteri

8.3 Käyttäjien käyttöoikeudet

Tilaston tiedot ovat kaikkien käytettävissä, kun ne ovat ilmestyneet ETK:n verkkosivuilla aiemmin ilmoitettuna ajankohtana.

Embargokäytäntö: Journalistin ohjeisiin sitoutuneet mediat voivat tiedustella aineistoja ETK:n viestinnästä.

ETK:n viestinnän yhteystiedot

9. Jakelutiheys

Tilasto ilmestyy kerran vuodessa.

10. Saatavuus ja selkeys

10.1 Lehdistötiedote (Tilastojulkistus)

Tilaston julkistukset sijaitsevat julkaisuarkisto Julkarissa: Suomen työeläkevakuutetut (julkari).

Aiheen lehdistötiedotteet löytyvät tilaston verkkosivulta.

10.2 Julkaisut (laajemmat/muut)

Suomen työeläkevakuutetut (Julkari)
Suomen työeläkkeensaajat ja vakuutetut, 2005–2013 (Julkari)
Avainluvut: Työeläkejärjestelmän piiriin kuuluvat 17–68-vuotiaat
Avainluvut: Palkansaajien työeläkevakuutetut ansiot

10.3 Verkkotietokanta

Työeläkevakuutetut (PxWeb)

10.4 Yksikkötason aineistojen saatavuus

Eläketurvakeskus voi poimia rekistereistään tutkimusaineistoja tieteelliseen tutkimukseen. Tietoja luovutetaan noudattaen julkisuus- ja tietosuojalain periaatteita. Rekisteritietoja ei luovuteta pääsääntöisesti kaupalliseen tarkoitukseen. Tieteellisen tutkimuksen tulee olla yksilöity.

Eläketurvakeskuksen rekisteriaineistojen luovuttaminen tieteelliseen tutkimukseen (pdf)

11. Laadunhallinta

11.1 Laadunvarmistus

ETK on sitoutunut Suomen virallisen tilaston laatulupauksen periaatteisiin. Tilastotuotannossa noudatetaan Suomen virallisen tilaston laatukriteereitä, jotka ovat yhteensopivia Euroopan tilastojen käytännesääntöjen kanssa.

11.2 Laadun arviointi

Tilaston laatua arvioidaan useassa eri vaiheessa tilastoprosessin aikana.

12. Relevanssi

12.1 Käyttäjien tarpeet

Tilaston käyttäjiltä kerätään palautetta asiakaskyselyillä. Palautetta saadaan myös suorina yhteydenottoina. Saatua palautetta seurataan, ja se otetaan huomioon tilastoa kehitettäessä.

13. Tarkkuus ja luotettavuus

13.1 Tarkkuus ja luotettavuus yleisesti

Tiedot perustuvat hallinnollisiin rekistereihin. Lähtötiedot ovat yksilötasoisia, ja niiden perusteella määräytyvät vakuutetun vuosittain karttuneen työeläkkeen määrä sekä lopullinen työeläke.

13.2 Otantavirhe

13.3 Muut virhelähteet

Tiedot perustuvat tietyllä ajan hetkellä tehtyihin rekisteripoimintoihin, joten tilasto kuvaa poimintahetken tilannetta. Rekisterit päivittyvät jatkuvasti, ja niihin tehdään myös takautuvia muutoksia.

14. Oikea-aikaisuus ja täsmällisyys

14.1 Oikea-aikaisuus

Tilaston tiedot julkaistaan tilastovuotta seuraavan vuoden loppupuolella.

15. Johdonmukaisuus ja vertailukelpoisuus

15.1 Maantieteellinen vertailukelpoisuus

15.2 Ajallinen vertailukelpoisuus

Tilastoa on tuotettu vuodesta 2005 lähtien. Tilaston tiedot eri vuosien välillä ovat pääpiirteissään vertailukelpoisia vuodesta 2007 alkaen. Luvuissa voi olla pieniä eroja tilasto-ohjelmistoon tehtyjen korjausten ja muutosten seurauksena.

Aikasarjojen vertailukelpoisuuteen vaikuttavat mm. seuraavat muutokset:

Vuoden 2017 eläkeuudistuksen myötä vakuuttamisvelvollisuuden alaikäraja palkansaajilla laski 17 vuoteen. Tämä nosti nuorten työeläkevakuutettujen lukumäärää.

Vuoden 2017 eläkeuudistus on nostanut vanhuuseläkkeen alaikärajaa kolmen kuukauden portain ikäluokkaa kohti vuonna 1955 syntyneistä alkaen. Vuonna 1962 syntyneillä vanhuuseläkkeen alaikäraja on 65 vuotta, kun se vielä vuonna 1954 syntyneillä oli 63 vuotta. Muutoksella on merkittävä vaikutus erityisesti 63 vuotta täyttäneiden työssä olleiden määrään.

Alimman vanhuuseläkeiän noustessa myös vakuuttamisvelvollisuuden yläikäraja nousee. Vuosina 1958–1961 syntyneillä ikäraja nousee 69 vuoteen ja vuonna 1962 syntyneillä ikäraja on 70 vuotta. Muutos nostaa vakuutettujen piirin yläikärajaa ja laajentaa näin tilastossa tarkasteltavien ikäluokkien määrää.

Vuoden 2019 tiedoista alkaen työeläkejärjestelmän rekisteriin talletettavat palkansaajien ansiotiedot perustuvat verottajan ylläpitämään tulorekisteriin. Tulorekisterin myötä palkkakuukausien määrä vuoden aikana on tarkentunut. Aiemmin palkansaajan työsuhteista ilmoitettiin pääsääntöisesti vuoden aikana maksettu työeläkevakuutettu ansio ja työsuhdeaika, joka saattoi sisältää myös palkattomia kuukausia. Koska tulorekisterissä on ainoastaan palkanmaksukuukaudet, kuukausiansiot kohdistuvat tarkemmin palkallisten kuukausien mukaiseksi.

Tietopohjan muutos nosti julkisen sektorin ja erityisesti JuEL:n kunta-alan kuukausiansioita, minkä vuoksi muutos vuotta 2019 vanhempiin kuukausiansioihin verrattuna on todellista suurempi. Sen sijaan kaikkien palkansaajien ja yksityisen sektorin palkansaajien vertailussa vaikutus on pieni. Myöskään vuosiansioiden vertailuun muutoksella ei ole vaikutusta.

Lisäksi tulorekisterin käyttöönoton seurauksena tilaston joissakin vuoden lopun tilannetta kuvaavissa taulukoissa esiintyy vähäistä siirtymää ryhmästä ”työssä olleet” ryhmään ”ei työssä eikä eläkkeellä” erityisesti yksityisellä sektorilla. Muutos voi hankaloittaa vertailua vuotta 2019 vanhempiin tilastovuosiin.

Vuonna 2020 palkattomien aikojen etuustietojen tilastohistoria vuoteen 2019 saakka päivitettiin elokuun 2020 rekisteritilanteen mukaisesti, koska osa palkattomien aikojen etuustiedoista oli tarkentunut takautuvasti.

Vuoden 2022 tiedoista alkaen JuEL:n kunta-alan muiden kuin työ- tai virkasuhteessa olevien (sis. omaishoitajat, perhehoitajat, luottamushenkilöt yms.) määrittelyä on muutettu. Tilastosta on poistettu henkilöt, joille ei ole rekisteröitynyt tuloja tästä toiminnasta.

Vuoden 2022 tiedoista alkaen palkansaajien ansioita käsitteleviin tilastoihin sisältyvät kaikki JuEL:n kunta-alan vakuutuksen piiriin kuuluneet. Ennen vuotta 2022 vakuutettujen ansiotilasto sisälsi JuEL:n kunta-alan osalta vain työ- ja virkasuhteessa olleet.

15.3 Yhtenäisyys yli tilastoalueiden

Erot käsitteiden määrittelyissä ja aineistopohjassa vaikeuttavat vertailua muiden samaa tilastoaluetta koskevien tilastojen kanssa.

16. Kustannukset ja vastausrasite

Tilaston tuottaminen rahoitetaan vuosittain Eläketurvakeskuksen varoista.

17. Tietojen revisoituminen

18. Tilastoprosessi

18.1 Lähdeaineistot

Tilasto perustuu Eläketurvakeskuksen rekistereihin.

18.2 Tiedonkeruun tiheys

18.3 Tiedonkeruumenetelmä

Hallinnolliset rekisterit.

18.4 Aineiston/datan validointi

ETK:n tuotantoprosessien mukaiset tarkistukset tehdään tilastotuotannon eri vaiheissa. Lisäksi tuloksia peilataan lakimuutoksiin ja aiempien tilastovuosien tietoihin.

18.5 Tiedon käsittely

Tiedot poimitaan Eläketurvakeskuksen rekistereistä. Jatkokäsittelyssä muodostetaan summatason tiedot ja tehdään tilastotaulukot.

Eläketurvakeskus (ETK) on lakisääteinen työeläketurvan kehittäjä, asiantuntija ja yhteisten palvelujen tuottaja.

This is staging