Laaturaportti: Suomen työeläkevakuutetut
1. Yhteystieto
1.1 Organisaatio
Eläketurvakeskus
1.2 Organisaatioyksikkö
Suunnitteluosasto
1.3 Yhteyshenkilön nimi
1.4 Yhteyshenkilön tehtävä
Tilastoasiantuntija
1.5 Yhteyspostiosoite
Eläketurvakeskus
00065 ELÄKETURVAKESKUS
1.6 Yhteyssähköposti
etunimi.sukunimi@etk.fi
Tilastopalvelun yhteydenottolomake
1.7 Yhteyspuhelinnumero
029 411 20
1.8 Yhteysfaksinumero
Faksi: 09 148 1172
2. Metatiedon päivitys
2.1 Metatieto viimeksi varmennettu
28.11.2024
2.2 Metatietoa viimeksi lisätty
28.11.2024
2.3 Metatiedon viimeisin päivitys
28.11.2024
3. Tilaston kuvaus
3.1 Tilaston yleiskuvaus
Suomessa ikävälillä 17–68 tehty työ on työeläkevakuutettava. Tilasto antaa kokonaiskuvan 17–68-vuotiaiden työeläkejärjestelmän piiriin kuuluvien työ- ja eläketilanteesta sekä työeläkettä kartuttavista ansioista ja työtuloista. Tilasto sisältää myös tiedot työeläkkeen määrään vaikuttavia sosiaalietuuksia saaneista henkilöistä.
3.2 Luokitukset
Työeläkejärjestelmän piiriin kuuluneet henkilöt on jaoteltu työeläkevakuutettuihin ja eläkkeellä oleviin. Työeläkevakuutettujen lukumäärät esitetään luokiteltuina kahteen ryhmään: tilastointiajankohtana työssä olleisiin ja niihin, jotka eivät olleet työssä eivätkä eläkkeellä tilastointiajankohtana. Muina luokittelijoina käytetään työeläkesektoria ja -lakia sekä henkilön ikää ja sukupuolta.
Työeläkevakuutetuista ansioista ja työtuloista esitetään keskiarvo- ja mediaanitietoja työeläkesektorin ja -lain sekä sukupuolen ja iän mukaan jaoteltuina. Ansioiden suuruusjakaumat on eritelty sukupuolen ja ikäryhmän mukaan.
Palkattomilta ajoilta työeläkettä kartuttaneita etuuksia saaneiden lukumäärät esitetään etuuslajin mukaan luokiteltuna.
3.3 Kattavuus
Tilasto perustuu kokonaisaineistoon, joten se sisältää kaikki työeläkejärjestelmän piiriin kuuluvat 17–68-vuotiaat.
3.4 Tilastolliset käsitteet ja määritelmät
Käsitteet ja määritelmät on esitetty tilaston kotisivulla.
3.5 Tilastoyksikkö
Työeläkejärjestelmän piiriin kuuluva henkilö.
Työeläkettä kartuttaneet ansiot ja työtulot.
3.6 Tilaston perusjoukko
Suomen työeläkejärjestelmän piiriin kuuluvat henkilöt.
3.7 Viitealue
Suomi.
3.8 Ajallinen kattavuus
Tilaston perustiedot ovat saatavilla vuodesta 2005 lähtien. Yksityisen sektorin osalta aikasarja alkaa vuodesta 1977. Palkansaajien työeläkevakuutetut ansiotiedot on tuotettu tilastoon vuodesta 2015 alkaen ja yrittäjien vakuutettu työtulo on mukana vuodesta 2022 lähtien.
4. Mittayksikkö
Henkilöiden lukumäärä.
Ansio ja työtulo: €/kk ja €/vuosi (bruttomääräinen).
5. Viiteajankohta
Kalenterivuosi ja 31.12.
6. Toimintavaltuudet
6.1 Lainsäädäntö ja muut sopimukset
Laissa Eläketurvakeskuksesta todetaan ETK:n tehtäväksi harjoittaa toimialaansa kuuluvaa tilastotoimintaa.
Laki Eläketurvakeskuksesta (Finlex)
6.2 Tietojen jakaminen
Osa tietoaineistosta toimitetaan Tilastokeskukselle työssäkäyntitilastoa varten.
7. Tilastollinen tietosuoja
7.1 Tietosuojaperiaatteet
Eläketurvakeskus on sitoutunut tilastotoimen perusperiaatteen mukaiseen tietosuojaan, jolla varmistetaan tiedon luottamuksellinen käsittely.
7.2 Tietosuoja ja -turva tietoja käsiteltäessä
Tietoaineistot on suojattu käsittelyn eri vaiheissa tarvittavin fyysisin ja teknisin ratkaisuin. Henkilökunnalla on pääsy vain työtehtävien kannalta välttämättömiin tietoihin. Tiloihin, joissa aineistoja käsitellään, ei ole pääsyä ulkopuolisilla. Henkilökunnan jäsenet ovat allekirjoittaneet salassapitositoumuksen palvelukseen tullessaan.
8. Julkistamispolitiikka
Eläketurvakeskuksen tilastot julkaistaan arkipäivisin kello 9.00 Eläketurvakeskuksen verkkosivuilla. Mahdollisista poikkeuksista julkistuksen kellonajassa ilmoitetaan erikseen.
Tilastotietokannan tiedot julkaistaan avoimena datana. Tietokannan avointa rajapintaa voi hyödyntää CC BY 4.0-lisenssin puitteissa vapaasti mainitsemalla tilastotietojen lähteeksi Eläketurvakeskuksen.
8.1 Julkistamiskalenteri
Tilaston julkistamisajankohdat ilmoitetaan julkistamiskalenterissa. Seuraavan vuoden julkistamiskalenteri julkaistaan loppuvuodesta.
8.2 Pääsy julkistamiskalenteriin
Tilastojen julkistamiskalenteri
8.3 Käyttäjien käyttöoikeudet
Tilaston tiedot ovat kaikkien käytettävissä, kun ne ovat ilmestyneet ETK:n verkkosivuilla aiemmin ilmoitettuna ajankohtana.
Embargokäytäntö: Journalistin ohjeisiin sitoutuneet mediat voivat tiedustella aineistoja ETK:n viestinnästä.
9. Jakelutiheys
Tilasto ilmestyy kerran vuodessa.
10. Saatavuus ja selkeys
10.1 Lehdistötiedote (Tilastojulkistus)
Tilaston julkistukset sijaitsevat julkaisuarkisto Julkarissa: Suomen työeläkevakuutetut (julkari).
Aiheen lehdistötiedotteet löytyvät tilaston verkkosivulta.
10.2 Julkaisut (laajemmat/muut)
Suomen työeläkevakuutetut (Julkari)
Suomen työeläkkeensaajat ja vakuutetut, 2005–2013 (Julkari)
Avainluvut: Työeläkejärjestelmän piiriin kuuluvat 17–68-vuotiaat
Avainluvut: Palkansaajien työeläkevakuutetut ansiot
10.3 Verkkotietokanta
10.4 Yksikkötason aineistojen saatavuus
Eläketurvakeskus voi poimia rekistereistään tutkimusaineistoja tieteelliseen tutkimukseen. Tietoja luovutetaan noudattaen julkisuus- ja tietosuojalain periaatteita. Rekisteritietoja ei luovuteta pääsääntöisesti kaupalliseen tarkoitukseen. Tieteellisen tutkimuksen tulee olla yksilöity.
Eläketurvakeskuksen rekisteriaineistojen luovuttaminen tieteelliseen tutkimukseen (pdf)
11. Laadunhallinta
11.1 Laadunvarmistus
ETK on sitoutunut Suomen virallisen tilaston laatulupauksen periaatteisiin. Tilastotuotannossa noudatetaan Suomen virallisen tilaston laatukriteereitä, jotka ovat yhteensopivia Euroopan tilastojen käytännesääntöjen kanssa.
11.2 Laadun arviointi
Tilaston laatua arvioidaan useassa eri vaiheessa tilastoprosessin aikana.
12. Relevanssi
12.1 Käyttäjien tarpeet
Tilaston käyttäjiltä kerätään palautetta asiakaskyselyillä. Palautetta saadaan myös suorina yhteydenottoina. Saatua palautetta seurataan, ja se otetaan huomioon tilastoa kehitettäessä.
13. Tarkkuus ja luotettavuus
13.1 Tarkkuus ja luotettavuus yleisesti
Tiedot perustuvat hallinnollisiin rekistereihin. Lähtötiedot ovat yksilötasoisia, ja niiden perusteella määräytyvät vakuutetun vuosittain karttuneen työeläkkeen määrä sekä lopullinen työeläke.
13.2 Otantavirhe
–
13.3 Muut virhelähteet
Tiedot perustuvat tietyllä ajan hetkellä tehtyihin rekisteripoimintoihin, joten tilasto kuvaa poimintahetken tilannetta. Rekisterit päivittyvät jatkuvasti, ja niihin tehdään myös takautuvia muutoksia.
14. Oikea-aikaisuus ja täsmällisyys
14.1 Oikea-aikaisuus
Tilaston tiedot julkaistaan tilastovuotta seuraavan vuoden loppupuolella.
15. Johdonmukaisuus ja vertailukelpoisuus
15.1 Maantieteellinen vertailukelpoisuus
–
15.2 Ajallinen vertailukelpoisuus
Tilastoa on tuotettu vuodesta 2005 lähtien. Tilaston tiedot eri vuosien välillä ovat pääpiirteissään vertailukelpoisia vuodesta 2007 alkaen. Luvuissa voi olla pieniä eroja tilasto-ohjelmistoon tehtyjen korjausten ja muutosten seurauksena.
Aikasarjojen vertailukelpoisuuteen vaikuttavat mm. seuraavat muutokset:
Vuoden 2017 eläkeuudistuksen myötä vakuuttamisvelvollisuuden alaikäraja palkansaajilla laski 17 vuoteen. Tämä nosti nuorten työeläkevakuutettujen lukumäärää.
Vuoden 2017 eläkeuudistus on nostanut vanhuuseläkkeen alaikärajaa kolmen kuukauden portain ikäluokkaa kohti vuonna 1955 syntyneistä alkaen. Vuonna 1962 syntyneillä vanhuuseläkkeen alaikäraja on 65 vuotta, kun se vielä vuonna 1954 syntyneillä oli 63 vuotta. Muutoksella on merkittävä vaikutus erityisesti 63 vuotta täyttäneiden työssä olleiden määrään.
Alimman vanhuuseläkeiän noustessa myös vakuuttamisvelvollisuuden yläikäraja nousee. Vuosina 1958–1961 syntyneillä ikäraja nousee 69 vuoteen ja vuonna 1962 syntyneillä ikäraja on 70 vuotta. Muutos nostaa vakuutettujen piirin yläikärajaa ja laajentaa näin tilastossa tarkasteltavien ikäluokkien määrää.
Vuoden 2019 tiedoista alkaen työeläkejärjestelmän rekisteriin talletettavat palkansaajien ansiotiedot perustuvat verottajan ylläpitämään tulorekisteriin. Tulorekisterin myötä palkkakuukausien määrä vuoden aikana on tarkentunut. Aiemmin palkansaajan työsuhteista ilmoitettiin pääsääntöisesti vuoden aikana maksettu työeläkevakuutettu ansio ja työsuhdeaika, joka saattoi sisältää myös palkattomia kuukausia. Koska tulorekisterissä on ainoastaan palkanmaksukuukaudet, kuukausiansiot kohdistuvat tarkemmin palkallisten kuukausien mukaiseksi.
Tietopohjan muutos nosti julkisen sektorin ja erityisesti JuEL:n kunta-alan kuukausiansioita, minkä vuoksi muutos vuotta 2019 vanhempiin kuukausiansioihin verrattuna on todellista suurempi. Sen sijaan kaikkien palkansaajien ja yksityisen sektorin palkansaajien vertailussa vaikutus on pieni. Myöskään vuosiansioiden vertailuun muutoksella ei ole vaikutusta.
Lisäksi tulorekisterin käyttöönoton seurauksena tilaston joissakin vuoden lopun tilannetta kuvaavissa taulukoissa esiintyy vähäistä siirtymää ryhmästä ”työssä olleet” ryhmään ”ei työssä eikä eläkkeellä” erityisesti yksityisellä sektorilla. Muutos voi hankaloittaa vertailua vuotta 2019 vanhempiin tilastovuosiin.
Vuonna 2020 palkattomien aikojen etuustietojen tilastohistoria vuoteen 2019 saakka päivitettiin elokuun 2020 rekisteritilanteen mukaisesti, koska osa palkattomien aikojen etuustiedoista oli tarkentunut takautuvasti.
Vuoden 2022 tiedoista alkaen JuEL:n kunta-alan muiden kuin työ- tai virkasuhteessa olevien (sis. omaishoitajat, perhehoitajat, luottamushenkilöt yms.) määrittelyä on muutettu. Tilastosta on poistettu henkilöt, joille ei ole rekisteröitynyt tuloja tästä toiminnasta.
Vuoden 2022 tiedoista alkaen palkansaajien ansioita käsitteleviin tilastoihin sisältyvät kaikki JuEL:n kunta-alan vakuutuksen piiriin kuuluneet. Ennen vuotta 2022 vakuutettujen ansiotilasto sisälsi JuEL:n kunta-alan osalta vain työ- ja virkasuhteessa olleet.
15.3 Yhtenäisyys yli tilastoalueiden
Erot käsitteiden määrittelyissä ja aineistopohjassa vaikeuttavat vertailua muiden samaa tilastoaluetta koskevien tilastojen kanssa.
16. Kustannukset ja vastausrasite
Tilaston tuottaminen rahoitetaan vuosittain Eläketurvakeskuksen varoista.
17. Tietojen revisoituminen
–
18. Tilastoprosessi
18.1 Lähdeaineistot
Tilasto perustuu Eläketurvakeskuksen rekistereihin.
18.2 Tiedonkeruun tiheys
–
18.3 Tiedonkeruumenetelmä
Hallinnolliset rekisterit.
18.4 Aineiston/datan validointi
ETK:n tuotantoprosessien mukaiset tarkistukset tehdään tilastotuotannon eri vaiheissa. Lisäksi tuloksia peilataan lakimuutoksiin ja aiempien tilastovuosien tietoihin.
18.5 Tiedon käsittely
Tiedot poimitaan Eläketurvakeskuksen rekistereistä. Jatkokäsittelyssä muodostetaan summatason tiedot ja tehdään tilastotaulukot.