Virkamies kuuluu sen maan sosiaaliturvaan, johon hänen työnantajanaan toimiva hallinto kuuluu. Esimerkiksi Suomessa virkamiehenä pidettävänä henkilö kuuluu Suomen sosiaaliturvaan.

Virkamieheen sovelletaan Suomen sosiaaliturvaa riippumatta siitä, missä maassa hän tekee työtä tai asuu.

Toisessa EU-maassa työskentelevä virkamies tarvitsee Suomesta myönnetyn A1-todistuksen osoitukseksi Suomen sosiaaliturvaan kuulumisesta. Myös joissain kahdenvälisissä sosiaaliturvasopimusmaissa työskentelevä virkamies tarvitsee todistuksen Suomen sosiaaliturvaa kuulumisesta. Suomessa näitä todistuksia haetaan Eläketurvakeskuksesta (ETK).

Tältä sivulta löydät tietoa virkamiehen sosiaaliturvan järjestämisestä ulkomaantyöskentelyn aikana yhdessä ja useassa EU-maassa, sosiaaliturvasopimusmaassa ja sopimuksettomassa maassa.

Virkamiehen käsite on määritelty EU:n sosiaaliturva-asetuksissa. Virkamiehellä tarkoitetaan paitsi virkamiestä myös henkilöä, jota kohdellaan virkamiehenä siinä jäsenvaltiossa, johon henkilön työnantajana toimiva hallinto kuuluu. Jokainen maa siis soveltaa omaa kansallista lainsäädäntöään virkamiehen määrittelyssä.

Suomessa virkamiehenä pidetään henkilöä, joka on virka- tai työsuhteessa työnantajaansa. Vain julkiseen työnantajaan palvelussuhteessa oleva henkilö voi olla virkamies tai sellaisena pidettävä. Julkisena työnantajana Suomessa pidetään lähtökohtaisesti julkisten alojen työeläkelaeissa tarkoitettuja työnantajia.

Julkisia työnantajia ovat esimerkiksi valtio, valtion virastot, -laitokset ja -liikelaitokset, diplomaatti- ja konsuliedustustot ja kunnat ja kuntayhtymät.

 Aiheesta muualla:  

EU-mailla tarkoitetaan:

  • EU-maita: Belgia, Bulgaria, Espanja, Alankomaat, Irlanti, Italia, Itävalta, Kreikka, Kroatia, Kypros, Latvia, Liettua, Luxemburg, Malta, Portugali, Puola, Ranska, Romania, Ruotsi, Saksa, Slovakia, Slovenia, Suomi, Tanska, Tsekki, Unkari ja Viro.
  • ETA-maita: Islanti, Liechtenstein ja Norja.
  • Sveitsiä ja Isoa-Britanniaa.

Sosiaaliturvasopimusmaat:

  • Australia, Chile, Etelä-Korea, Intia, Israel, Japani, Kanada, Kiina, Quebec ja Yhdysvallat.

Muut maat, ns. sopimuksettomat maat:

  • Muita maita ovat muut kuin edellä mainitut maat, esimerkiksi Thaimaa, Brasilia tai Etelä-Afrikka.

Virkamies EU-maassa 

Jos EU-maassa työskentelevällä virkamiehellä on vain yksi työnantaja, virkamies kuuluu sen maan sosiaaliturvaan, johon hänen työnantajanaan toimiva hallinto kuuluu.

Tällöin virkamies kuuluu työnantajamaan sosiaaliturvaan riippumatta siitä

  • missä maassa hän työskentelee
  • kuinka kauan hän työskentelee toisessa maassa
  • missä maassa hän asuu tai
  • minkä maan kansalainen hän on.

Työnantajan tulee hakea toisessa EU-maassa työskentelevälle virkamiehelle A1-todistusta Eläketurvakeskukselta osoitukseksi Suomen sosiaaliturvaan kuulumisesta. A1-todistus haetaan ulkomailla työskentelyn ajalle.

ETK voi myöntää A1-todistuksen virkamiehelle määräajaksi, enintään 3 vuodeksi kerrallaan. Määräajan jälkeen virkamiehelle tulee hakea A1-todistusta uudelleen, jos ulkomailla työskentely jatkuu.

Esimerkki A: Henkilö työskentelee suomalaisen kunnan palveluksessa Belgiassa 2 vuotta. Suomalainen työnantaja hakee työntekijälleen A1-todistusta ETK:sta. ETK myöntää A1-todistuksen, ja työnantaja maksaa lakisääteiset sosiaalivakuutusmaksut Suomeen.

Esimerkki B: Henkilö työskentelee virkasuhteessa norjalaiselle yliopistolle etänä Suomesta käsin. Norjalainen yliopisto hakee henkilölle A1-todistuksen Norjasta. Työnantaja maksaa lakisääteiset sosiaalivakuutusmaksut Norjaan, ja henkilö kuuluu Norjan sosiaaliturvaan, vaikka työskentelee Suomessa eikä fyysisesti lainkaan Norjassa.

Aiheesta muualla: 

Virkamies useassa EU-maassa

Jos virkamies työskentelee kahdessa tai useassa EU-maassa yhdelle suomalaiselle julkiselle työnantajalle, sovelletaan häneen aina Suomen sosiaaliturvaa.

Jos virkamiehellä on kahdessa tai useassa maassa työskentelyn aikana useampi työ- ja/tai virkasuhde, henkilön sosiaaliturvaan vaikuttaa:

  • minkä maalaisille työnantajille virkamies työskentelee
  • missä maassa virkamies asuu vakituisesti ja
  • missä maassa tai maissa ja kuinka paljon virkamies työskentelee.

Jos virkamiehellä on useita työnantajia, merkittävää on, missä rooleissa hän työskentelee: esimerkiksi pelkästään virkasuhteissa vai virkasuhteessa yhdessä maassa ja työntekijänä tai yrittäjänä toisessa maassa. Näissä tilanteissa merkitystä on myös sillä, missä maassa virkamies asuu ja missä maissa ja kuinka paljon hän työskentelee.

Esimerkki A: Henkilö työskentelee virkamiehenä suomalaiselle työnantajalle sekä Suomessa että Ranskassa. Työnantaja hakee virkamiehelle A1-todistusta ETK:sta. ETK myöntää A1-todistuksen ja työnantaja maksaa lakisääteiset sosiaalivakuutusmaksut Suomeen.

Esimerkki B: Henkilö asuu Suomessa ja työskentelee 80 % työajastaan lääkärinä Suomessa suomalaiselle kunnalle ja lisäksi noin 20 % työajastaan tutkijana Norjassa norjalaiselle yliopistolle. Kummallekin työnantajalle tehty työ on virkasuhteessa työskentelyä.

Henkilön itsensä tulee hakea A1-todistusta ETK:sta, sillä hänellä on kaksi työnantajaa.

Tässä tilanteessa merkittävää on, missä maassa henkilö asuu vakituisesti ja kuinka paljon hän työskentelee asuinmaassaan. Koska henkilö työskentelee huomattavan osan asuinmaassaan Suomessa, tulee hänet vakuuttaa Suomessa kaiken työn osalta.

ETK myöntää A1-todistuksen ja henkilö toimittaa todistuksen kummallekin työnantajalleen. Työnantajat maksavat lakisääteiset sosiaalivakuutusmaksut Suomeen, eli myös norjalainen työnantaja maksaa Norjassa tehdystä työstä kaikki lakisääteiset sosiaalivakuutusmaksut Suomeen.

Lue lisää Etk.fi:ssä: 

  • Työntekijä ulkomaille

Aiheesta muualla: 

Kun virkamies työskentelee eri rooleissa eri maissa, eli esimerkiksi virkasuhteessa yhdessä maassa ja työsuhteessa toisessa maassa, merkitsevää on se, missä rooleissa hän työskentelee missäkin maassa.

Esimerkki A: Henkilö asuu Suomessa ja työskentelee työsuhteessa suomalaiselle yliopistolle. Henkilö aloittaa työn virkasuhteessa Ruotsissa ruotsalaiselle yliopistolle. Henkilö hakee itse A1-todistusta asuinmaastaan Suomesta. Riippumatta siitä, kuinka paljon henkilö työskentelee Suomessa ja Ruotsissa, hän kuuluu kaiken työn osalta Ruotsin sosiaaliturvaan virkasuhteen perusteella.

Ruotsi myöntää A1-todistuksen, ja henkilö toimittaa todistuksen molemmille työnantajilleen. Kummatkin työantajat maksavat lakisääteiset sosiaalivakuutusmaksut Ruotsiin, eli myös suomalainen työnantaja maksaa lakisääteiset sosiaalivakuutusmaksut Suomessa tehdystä työstä Ruotsiin, Ruotsin lainsäädännön edellyttämällä tavalla.

Aiheesta muualla:  

Lue lisää Etk.fi:ssä:

  • Työntekijä ulkomaille -sivu, kohta Työskentely eri rooleissa useassa EU-maassa.

Virkamies sosiaaliturvasopimusmaassa 

Jos virkamies työskentelee suomalaisen työnantajan palveluksessa maassa, jonka kanssa Suomella on kahdenvälinen sosiaaliturvasopimus, hän kuuluu lähtökohtaisesti ulkomailla työskennellessään Suomen sosiaaliturvaan. Näin on riippumatta siitä, kuinka pitkään virkamies ulkomailla työskentelee.

Säännökset vaihtelevat riippuen sosiaaliturvasopimuksesta, joten työnantajan on hyvä tarkistaa sopimuksen sisältö ennen kuin virkamies lähtee töihin ulkomaille. Työnantajan vastuulla on myös tarkistaa ja maksaa mahdolliset lakisääteiset sosiaalivakuutusmaksut työskentelymaassa.

Työnantajan tulee hakea ETK:sta virkamiehelle todistusta Suomen sosiaaliturvan soveltamisesta silloin, kun virkamies työskentelee Etelä-Koreassa, Intiassa, Israelissa, Japanissa tai Kiinassa.

Todistusta sosiaaliturvan soveltamisesta ei sen sijaan tarvitse hakea ETK:sta kun virkamies työskentelee Australiassa, Chilessä, Kanadassa, Quebecissä tai Yhdysvalloissa. Näissä tilanteissa ulkomailla työskentelystä tulee ilmoittaa Kelaan.

Virkamies sopimuksettomassa maassa 

Jos virkamies työskentelee suomalaisen työnantajan palveluksessa muussa maassa eli niin sanotussa sopimuksettomassa maassa, kuten esimerkiksi Brasiliassa tai Etelä-Afrikassa, virkamiehen Suomen sosiaaliturvaan kuuluminen ratkaistaan Suomen kansallisen lainsäädännön perusteella. Virkamiehen työeläkevakuuttaminen ratkaistaan siten julkisten alojen eläkelain (JuEL) mukaan. Kuntien eläkevakuutus (Keva) antaa lisätietoja JuEL:n soveltamisesta virkamiehen ulkomaantyöhön.

Mahdollinen velvollisuus maksaa sosiaalivakuutusmaksuja työntekomaassa on työnantajan vastuulla.

Sopimuksettomassa maassa työskentelevälle virkamiehelle ei haeta todistusta ETK:sta. Ulkomailla työskentelystä tulee sen sijaan ilmoittaa Kelaan.

Aiheesta muualla: 

Eläketurvakeskus (ETK) on lakisääteinen työeläketurvan kehittäjä, asiantuntija ja yhteisten palvelujen tuottaja.

This is staging